De ijsbreker voor jonge ondernemers

Je bent jong, goed opgeleid, net afgestudeerd, ziet er goed uit, je bruist van energie. En je hebt net besloten je droom na te jagen en een bedrijf te beginnen. Maar: โ€˜Hoe kom ik in contact met potentiรซle klanten? Hoe geef ik mijn business nou vormโ€™? Deze vragen hielden Sjors Mouthaan bezig toen hij de aankondiging van Het Kontakt Business Meets Golf op Golfpark Almkreek zag.

โ€œWat een fantastische dagโ€, is de spontane reactie van Sjors op mijn vraag. En hij vervolgt: โ€œWat mij betreft moeten jullie dat vaker in het jaar doen. Het heeft mij in ieder geval veel geleerd en opgeleverd. En ik zie ernaar uit om met vrienden samen te gaan golfen, want dat is na die clinic van vandaag wel een enorme eye-opener voor mij. Ik heb de smaak te pakken gekregen. Golfen is bij jullie toch veel leuker dan ik dacht en in het geheel niet kakineus. Als ik jullie nog een tip mag geven: communiceer dat laatste beter, want veel mensen kijken naar golf zoals ook ik deed.โ€

Hij schreef zich een dag van tevoren nog in als deelnemer en kwam in een wereld terecht die hij daarvoor nog niet kende. Hij zette op die dag een aantal belangrijke stappen op het pad van โ€˜Sjors en zijn Businessโ€™. Sjors Mouthaan is 26 jaar; vorig jaar afgestudeerd aan de TU Eindhoven in de studierichting โ€˜Industrial Designerโ€™; woont in Babyloniรซnbroek en is sinds kort zijn bedrijf Industrial Design gestart. Sjors is een creatief baasje, een soort Willy Wortel, die als doel heeft om mensen gelukkiger te maken met door hem ontworpen producten die het leven aangenamer maken. In zijn afstudeerproject aan de universiteit heeft hij dat al voor zijn eigen oma gedaan door een bewegingsmeter in de vorm van een kettinkje te maken. De meter laat per dag via ontluikende bloemen op een wandbord zien hoeveel ze die ย dag heeft gelopen, bewogen, zich fysiek heeft ingespannen. Sjors heeft ook een nieuw soort barbecue ontworpen die het โ€˜vuurtje stokenโ€™ voorย mannen weer terug brengt naar de echte beleving. Zo bruist Sjors van de ideeรซn die steeds de koppe-ling maken tussen techniek en mens.

 

Prachtige formule
Allemaal leuke en zinvolle ideeรซn, maar hoe maak je daarvan een commercieel succes? Hoe kom je in contact met mensen die jou verder kunnen helpen? Op Het Kontakt Business Meets Golf, bleek het antwoord! Sjors: โ€œIk vind Business Meets Golf een prachtige formule. Laagdrempelig. Je doet iets sportiefs met elkaar en komt zo op een natuurlijke manier met anderen aan de praat. Ik zat in een groepje van tien man die een golfclinic volgden. Tien mensen met een heel verschillende achtergrond en business. In mijn groepje zaten bijvoorbeeld een advocaat, projectontwikkelaar, iemand uit Belgiรซ die investeert in business. Mensen waar je normaal niet mee in contact komt. Wat het mij heeft opgeleverd?

Ten eerste heb ik ervaren hoe het is om in contact te komen met andere ondernemers en hoe het is om over jouw business te praten. Wat zeg je dan? En hoe luister je naar wat de anderen daarop teruggeven? Ten tweede heb ik kunnen proeven hoe leuk golfen eigenlijk is. Het smaakt bij mij in ieder geval naar meer. Ik vind het eigenlijk een heel leuk spelletje.โ€

 

Gemoedelijk
Hij had ook een vooroordeel over golf: elitair en duur. โ€œBeide etiketten gaan voor Almkreek zeker niet op. Het is er heel gemoedelijk en laagdrempelig. Omdat ze met speelabonnementen en lidmaatschappen op maat werken, kan je de kosten voor jezelf in de hand houden. Je krijgt waarvoor je betaalt. Het Kontakt Business Meets Golf was voor mij een goede start en een natuurlijke uitbreiding van mijn netwerk. Het is volgens mij โ€˜De IJsbrekerโ€™ voor jonge onder-nemersโ€™.

 

Winnaar
Voor Sjors was de dag extra leuk, want hij won een Business Masterclass bij Inner Stance, รฉรฉn van de sponsoren van het evenement. โ€œHet is een prijs die mij als startende ondernemer wel heel erg past. ย Wat ik ervan begrijp is dat de masterclass mij leert om heldere ondernemersdoelen te stellen, dat zal ย mij enorm kunnen helpen.โ€

 

Origineel geplaatst in: Business Meets Golf door het Kontakt

Bekijk het gehele magazine