In de nieuwe uitgave van het magazine Rabobank Dichterbij staat een artikel over Altena Werkt en Beleef Altena. Via de link onderaan het artikel kun je het hele magazine bekijken.
Het Artikel:
Regio Altena lijkt niet aan de landelijke trend van vergrijzing en ontgroening te ontkomen. Naar verwachting is in 2040 nog maar 1 op de 5 mensen in de regio jonger dan 20 jaar. 1 op de 4 is ouder dan 65 jaar. De projectgroep achter de digitale platformen AltenaWerkt en BeleefAltena wil deze trend doorbreken door jongeren voor de regio te behouden. Fientje Bax is kartrekker. De dagelijkse uitvoering ligt bij Mike Kwaaitaal en Bibi Sillekens.
Mike: ‘AltenaWerkt en BeleefAltena bouwen aan een netwerk voor én vooral door jongeren. Wij willen jongeren laten zien hoeveel kansen er in Altena zijn op het gebied van werken, wonen en recreëren. Wij doen dit door kennisinstellingen, bedrijven, werkzoekenden en zorginstellingen bij dit project te betrekken.’
[vc_empty_space height=”28px”][vc_column_text]
Bibi: Wij onderzoeken ook wat de belangrijkste redenen voor jongeren zijn om in de regio te blijven of te vertrekken.
[/vc_column_text][vc_empty_space height=”27px”][vc_column_text]
[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Daarnaast is oud-decaan Paul van der Pol een onderzoek gestart; jaarlijks worden dertig jongeren uit het eerste jaar van het voortgezet onderwijs benaderd om gedurende 18 jaar te worden gevolgd. Dit grootschalige onderzoek brengt de redenen achter de keuzes die jongeren maken ten aanzien van wonen en werken in Altena in kaart.
AANBOD
‘AltenaWerkt biedt ondernemers de mogelijkheid om zich op een aansprekende manier aan jongeren te presenteren,’ zegt Mike. ‘Het vacatureaanbod is helemaal gericht op jongeren. Hierdoor kunnen vraag en aanbod elkaar makkelijker vinden.’ ‘BeleefAltena laat zien wat er te doen is in de regio,’ vertelt Bibi. ‘Door het brede aanbod te laten zien, helpen we jongeren over de dorpsgrenzen kijken. Hiervoor zetten wij social media actief in. Kijk dus vooral eens op onze Facebookpagina.’
[vc_empty_space height=”28px”][vc_column_text]
Mike: ‘Met de combinatie van AltenaWerkt en BeleefAltena laten wij jongeren zien dat Altena een plek is waar je met veel plezier kunt wonen en werken.’
[/vc_column_text][vc_empty_space height=”27px”][vc_column_text]
[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Fientje: ‘De begeleiding vanuit Vitaal Altena heeft ons geholpen de juiste focus in het project aan te brengen. En het heeft ons bovendien waardevolle contacten opgeleverd. Hierdoor wordt AltenaWerkt breed gedragen. Daar zijn wij echt heel blij mee.’
Link magazine Rabobank Dichterbij:
https://www.beleef-altena.nl/wp-content/uploads/2017/09/3687_midres.pdf
Link naar Altena Werkt: